Crew spiser pizza under opprigging av VisionLAN 2017.

Bli med i crew?

Vi trenger stadig nye personer i crew! Kanskje du kunne tenke deg å bli med?

Du sende inn en crew-søknad på Min side.

Hva forventes av deg?

Vi forventer ikke stort annet enn at du kan ta i et tak og er engasjert. Vi har som regel kjerne-kunnskapen på plass, så om du ikke har peiling, men bare ønsker å lære – så er det god grunn til å være med 🙂

Det er veldig stor frihet til hva man kan gjøre i crew. Ønsker man å arrangere en konkurranse/compo, så er det stort sett fritt frem. Kanskje man bare ønsker å hjelpe til litt med bæring av bord og tømme litt søppel, mot «gratis» inngang?

Det forventes at du setter av helgen. Fra og med torsdag ettermiddag til søndag kveld. Det er ønskelig at du er tilstede mest mulig under arrangementet, men du må bare være der den tiden du har ditt skift.

Hva gjør man i crew?

Det varierer litt ut fra hvilken rolle man har, men generelt sett har man fire faser for gjennomføringen av arrangementet og 6 hovedroller/ansvarsområder.

Planlegging

Planlegge for selve gjennomføringen ligger stort sett hos admin. Game og Event tester gjerne spillservere, stream og litt tekniske ting på forhånd. Tech planlegger gjerne strøm, nettverk og lignende.

Mesteparten av crew trenger ikke å foreta seg så mye under planleggingen, annet enn å ta del i samtaler som stort sett går på synspunkt eller sosialt.

Opprigging

Opprigging er obligatorisk for alle.

Dette gjelder stort sett frakt av utstyr og opprigging av utstyr (bord, stoler, strøm, nettverk…).

Som oftest starter Game, Tech og Event med tekniske ting, så snart bord, stoler og nettverk er på plass.

Under arrangementet

Hvert crew-medlem får i hovedsak et 8 timers skift i løpet av arrangementet. I løpet av dette skiftet skal man gå minst to runder rundt i hallen, for å sjekke ro og orden, om folk sover innenfor soveområdene og tømme evt. søppel.

Tidligere har vi alltid hatt to og to på vakt. Minst en skal være myndig (over 18 år).

Nedrigging

Nedrigging er obligatorisk for alle.

Nedrigging starter tidlig på søndag. Ofte lenge før deltagerne har dratt/våknet. Da begynner vi å ta det som kan ryddes bort.

Når deltagerne har dratt (kl. 15:00) tar vi bort bord, stoler og annet utstyr. Noe må ryddes til riktig plass i hallen, mens annet utstyr må kjøres bort.

Som regel er nedriggingen ferdig mellom kl. 18-20 på kvelden, avhengig av hvor effektive vi er.

Unntak

Det er noen unntak. F.eks. så slipper de som har siste vakt, natt til søndag å være med på nedrigging i starten. De som arrangerer compo (spesielt CS:GO) har vist seg å være tidskrevende, og har derfor blitt unntatt vaktrunder.

Crew-roller

Vi har i hovedsak 6 roller. Under hver av disse rollene har man masse forskjellige oppgaver. Under har vi skrevet eksempel på noen av ansvarsområdene/oppgavene.

Event

  • Kommunikasjon mot deltagere
  • Markedsføring (Facebook)
  • Web-administrasjon (Redaktør)
  • Media (Lyd, lys, stream)

Tech

  • Strøm
  • Nettverk
  • Servere
  • Utvikling / Programmering
  • Support (Teknisk support til deltagere)

Game / Compo

  • Gjennomføre turneringer

Support

  • Generell hjelp (bære bord, stoler)
  • Support (hjelpe deltagere)

Kiosk

  • Kiosk-salg

Admin

Admin er en forbeholdt rolle og kan ikke søkes på. Denne personen har ansvar for avtaler og organisering.

Hva får du for å være med i crew?

VisionLAN er dugnadsbasert, som egentlig betyr gratis arbei – så spesielt mye kan du ikke forvente å få igjen.

Men noen småting får du igjen for å være med i crew:

  • Du blir med i en sosial gjeng.
  • Du lærer masse.
  • Du får en crew t-skjorte.
  • Du får «gratis» inngang.
  • Du får gratis mat/pizza under opp- og nedrigging. Mulig gratis mat eller rabatt under selve arrangementet (litt avhengig av budsjettet).
  • Om ønskelig får du en attest som du kan benytte ved søk av jobb eller lignende.

1 comment

Legg igjen en kommentar til Compo lansert – VisionLAN Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *